Så kan det va....


Rolig dag det här har varit...*NOT*
Det bästa på hela dagen är att vi har sanerat överallt här hemma så jag nu kan sova i sängen....*gött*
Annars har dagen varit väääääldigt lång och vääääääldigt tråkig. Barnen har varit helt okey, inte bråkat så jätte mycket så på det sättet har det varit en bra dag! =)
Men däremot var det inte lika kul att få ett mail från Davids skola förut om att han har visat brist på respekt och bråkat med en annan kille i klassen. =(
Så nu har han fått en varning...IGEN...och då detta var den tredje så nu har han en timmes kvarsittning nästa fredag!
Kvarsittningen är skit bra och jag tycker personligen det är bra då barnen kanske lär sig att man inte kan bete sig hur som helst. Men jag önskar David lärde sig något INNAN det gick så långt att han fick kvarsittning!
Så nu vet jag inte vad jag ska göra....ska jag bara låta det vara vid pratstunden vi hade förut eller bör jag bestraffa honom på något vis och i så fall hur???
Jag kan inte allt trots många barn utan man lär sig med tiden....och tyvärr, för David, så är han den första och äldsta så det är typ honom man testar sig fram på mest. =P
Men jag blir många gånger osäker. Känns ju inget kul att låta honom vara med i en frivillig fotbollsturnering i skolan på fredag eller killdagen på lördagen med datorspel. Men samtidigt gör dessa två saker att klassen får bättre sammanhållning och lär känna varandra bättre. *velig...det är jag*
Men det känns samtidigt fel att inte ge honom något straff alls med tanke på att vi pratat med honom om detta så många gånger innan. Så man tycker väl att det kanske är dags för ett litet straff av något slag...så han kanske förstår att det är viktigt att visa respekt och att man INTE får slåss!!!
Men jag vet inte och jag skulle verkligen behöva råd från er!! Så snälla skriv en liten kommentar med något/några förslag på vad man kan göra och era åsikter!
Jag skulle uppskatta det jätte mycket!
Nä...nu ska jag få lillan klar för natten innan det händer något mer....hon badade en stund förut och lyckades fixa översvämmning i badrummet så nu har jag fått städa om där inne....så nu ska jag hålla ett öga på henne så hon kommer i säng utan fler olyckshändelser! =P
Ha en fortsatt trevlig kväll så kanske vi ses senare....kommer nog in och skriver/kollar läget en gång till i alla fall!
.
*Kramizar*

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Elisabeth

Mitt första råd är att använda ordet konsekvens, istället för straff. Man får mer respekt av barnen då. Straff ger man till kriminella gangsters ;) T.ex. min dotter hade en förmåga att lämna massa kläder på sitt golv när hon gick till skolan. Inte kul att behöva säga till varje dag att hon skulle plocka upp efter sig. Sa till henne (lugnt och vänligt men bestämt!) att om hon fortsatte att gå till skolan utan att plocka upp efter sig, så blir konsekvensen att jag drar av 10 kr per plagg, som jag hittar på golvet. Då känner barn att de har ett val. Hon kan strunta i att plocka upp kläderna om hon vill, men då vet hon att hon får mindre veckopeng samtidigt. Kontentan blir ju att hon numer plockar upp efter sig UTAN tjat :D Så gör man helt klart för barn vilka konsekvenser det blir om de gör en viss sak, så brukar det inte upprepas. Sen gäller det som vuxen att stå för det man sagt och vara konsekvent i sitt handlande. Annars utnyttjar ju dom det, de sluga rackarna. Tonåringar är påhittiga och man får tänka sig för vad man säger :P och HUR man säger det. Min dotter är INTE lätt att tas med om man är respektlös mot henne. Det är ju samma för oss vuxna, vi ger ju inte respekt till de som är respektlösa mot oss! Tonåringar värdesätter ju pengar, kompisar, dator och tv mest oftast. Så tänk ut vad konsekvensen ska bli (t.ex tv och dataförbud resten av veckan), och sen gör klart för honom om han börjar bråka med någon igen, så blir konsekvensenen....(t.ex att han blir utan t.ex data och tv en HEL vecka.)(det ska vara en "strängare" konsekvens). Vi vuxna har en förmåga att köra över barn och allt ska ske på våra premisser, så det är ju inte konstigt att man får trotsiga ungar. Tex ett litet barn, som inte vill gå och lägga sig och det blir bråk och tjafs varje kväll... MEN om man istället tar fram två pyjamasar (små barn ska bara få välja mellan två saker) och säger "vilken av de här två vill du ha när du går och lägger dig?" Då känner även det lilla barnet att det kan få påverka sitt liv och blir mycket fogligare! Och helt plötsligt lägger de sig UTAN bråk. Härligt! :D Hoppas att det är till hjälp och att det löser sig! Kram vännen

Postat av: Nina

Tack för dina tips och råd. Dock använder vi oss av de flesta redan. Jag hade bara lite svårt att avgöra hur jag skulle gå till väga. Men valde att låta kvarsittningen vara straff nog för den här gången men också att han får ta konsekvensen om det upprepas då detta inte var första gången.

Jag uppskattar alla råd jätte mycket!

Kram tillbaka.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback