Kolakaka

Ca 15 bitar


Botten:

200g smält smör
5 dl strösocker
1 dl kakao
2 krm flingsalt (eller vanligt om ni inget har)
1 msk vaniljsocker
4 ägg
3 dl vetemjöl

Mjölkchokladkolakräm:

75g smör
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl vispgrädde
200g marabou mörk choklad

Gör så här:

1. Botten: Sätt ugnen på 180°C. Smält smöret, 
    tillsätt strösocker, kakao, salt och 
    vaniljsocker. Blanda ordentligt. Tillsätt ägg 
    och vetemjöl, blanda ihop allt till en slät smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad springform,
    23-24 cm i diameter (bröa med ströbröd eller
    kokos).
3. Grädda kakan längst ner i ugnen 32-34min, 
    jag tog dock min redan efter ca 25 då min ugn
    är rätt ny och varm. Låt den kallna i formen.
4. Chokladkolakrämen: Smält smöret i en 
    kastrull. Tillsätt strösocker, sirap, kakao, 
    vaniljsocker och grädde.  Låt blandningen 
    puttra på svag värme ca 5min.
5. Bryt chokladen i bitar  och blanda dem i 
    smeten och blanda tills den är helt slät.
6. Häll chokladsmeten över kakan. Låt kakan 
    stå i kylen några timmar så krämen stelnar.     
    Servera gärna med grädde och färska bär.


"SMAKLIG FIKASTUND"

Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback