Glad Påsk!


En ny dag och mitt morgon inlägg med en glad påsk hälsning till er alla "glömdes" bort i all hast och stress inför den stora dagen!
Men nu kommer det. Och som man brukar säga: "Bättre sent än aldrig!" =)
Jag hoppas verkligen att er dag har varit minst lika underbar som våran!?
Vi har tillbringat denna högtid med nära vänner och släkt, och jag längtar redan tills nästan gång man har gäster här hemma så många timmar under en dag! Jag verkligen älskar att ha gäster, tiden går så himla mycket snabbare och man har så mycket roligare! =)
Förhoppningsvis dröjer det inte alldeles för länge!
Nåja, tänkte berätta lite kort om våran dag! Så börjar från början...
Morgonen startade väldigt lugnt, så det var det vanliga med att vakna till och sen äta frukost. Och efter frukosten tog vi med David, Emilia och svärmor till Netto för att inhandla massor av billig fläskfilé samt lite andra billiga varor!
Så totalt idag har vi handlat för ca 600kr och då fick vi 7,2kg fläskfilé, 2,5kg jordgubbar, 1kg vindruvor, 3kg färskpotatis, 1kg chips och ostbågar, 1st after eight ask, 1 st marieanne chokladkaka, 1st mörk chokladkaka med apelsinsmak, 8st klubbor, 1 burk cayennepeppar, 2 liter nyponsoppa, 1 påse med mandelbiskvier och lite annat smått och gott! *superbilligt*
*48kr/kg*
.
Efter turen till netto blev det hem för att skiva och marinera potatisen samt koka en himla massa ägg. Efter detta fortsatte jag med att göra en äggröra som bestod av creme fraishe, äpple, mango chutney, salt, svartpeppar, äggula och curry samt dela alla äggen i halvor och fylla dessa med äggröran (blev "bara" 26 ägghalvor). Sen fortsatte jag med att göra två sallader, den ena med sallad, gurka, körsbärstomater, gurka, salladsost och lite olja och salladskrydda, den andra med sallad, gurka, körsbärstomater, salladsost, majs, paprika och ärtor samt lite olja och salladskrydda!
Sen fortsatte jag med att skrubba och koka färskpotatis och efter detta kom underbara Elle med sin familj samt min mamma och så Claes!
Så till lunch idag blev det kokt färskpotatis med ägghalvor (med curryröra) och så självklart lite extra creme fraische och så sill då (som Nicke hade gjort själv och tog med)! *slurp*
Efter lunchen blev det att fixa med disk för att sen sitta ute på altanen i denna underbara värme och bara prata och ha trevligt. Och medans mamma och Claes åkte hem för att rasta hundar så kokade jag kaffe och fixade våra "påskbakelser", och dessa bestod av apelsinmuffins med vispad grädde (med vaniljsocker i) och dekorerade med mandarinklyftor och jordgubbar! *sååå himla gott*
Sen var det åter igen dags att fixa med disk och rengöra borden innan det blev mer prat och slappande på vår underbart varma och soliga altan! =)
Och efter ett tag blev klockan väldigt mycket och min älskling blev lite hungrig så jag satte igång med våra kycklinggrillspett och la in bröd i ugnen!
Spetten bestod av massor av kyckling som jag la i tre olika marinader igår, för att få lite olika smaker, och dessa är chili-lime, vitlök-basilika och curry-mango!
Så trädde allt på grillspett och älsklingen grillade dessa tillsammans med vår chilimarinerade potatis medans jag själv dukade, fixade bröd och ställde fram alla sallader, dricka och persilje -och vitlökssmör samt vanligt smör!
Sen blev det att äta massor av god mat och alla verkade gilla det riktigt mycket! Vilket innebär att jag är super nöjd med min matlagningsinsats idag! =D
Efter maten var det dags för mamma och Claes att åka och strax därefter gick Elle med familj, då de fick ett infall och skulle dra till Nickes pappa på ett hastigt besök....ikväll.....innan de imorgon åker vidare för att hälsa på Elles pappa! *fniss*
Så vi satt kvar ute en liten stund innan vi fixade med all disk, ännu en gång, och torkade av alla bord och sopade köksgolvet en del.
När detta väl var gjort så satt vi ute och pratade lite och bara njöt av lugnet! Blev snabbt lite småkyligt så vi gick in och medans alla andra kollar på tv så passar jag på att uppdatera er lite! =D
Och barnen har självklart gått påskakärringar och gubbar idag (inte David då han har utegångsförbud) och så har alla barnen letat efter sina påskägg!
Det gick snabbare än jag trodde....så nästa år måste vi göra det svårare för dem! *asg*
Men jag delar med mig med några filmklipp av dem när de letar....var tvungen att filma dem lite! =)
*Theodor går igenom hela köket*
*David är snabb trots att han sällan hittar tvättkorgen*
*Emilia kämpar på med letandet efter sitt ägg*
*Juliette hittar sitt, trots att älsklingen valde ett rätt svårt ställe*
.
Sen har jag några roliga bilder från oss när vi satt ute och vilade. Delvis på lilla Ziva när hon kämpar för att få i sig en rosa Ahlgrens bil och en på mig när jag leker med en tesked....precis som barnen....fast David blev det en liten filmsnutt på....då han kunde sitta jätte länge med den, trots att han rörde sig mycket, men bara för att jag filmade så ramlade dem självklart av väldigt fort! *hahaha*
*Ziva kämpar på, men en seg godis, så vi fick lov att
slänga den efter många om och men*
*Den hänger där....men bara tack vare Emils klibbiga klubba*
*David kämpar och har riktigt kul med sin tesked*
.
Men kort och gott så har vår dag varit riktigt underbar och jag hoppas även er har varit det!
Nu ska jag gå in i sovrummet och lägga mig och glo lite på tv tills jag slappnat av i kroppen så jag förhoppningsvis får en god natts sömn, och med detta säger jag GOD NATT och SOV GOTT! =D

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback