Paris!


19 september 2011
Äntligen är dagen D här och klockan är nu strax före 16 och tåget är på väg emot Stockholm!
Dagen har varit väldigt lång samtidigt som timmarna gick fort. Samtidigt i allt detta så var barnen lediga från skolan och nervositeten har stigit mer och mer för varje timme som gått!
Fast egentligen borde jag inte vara nervös då jag vet innerst inne att allting kommer gå alldeles utmärkt, så har egentligen ingenting alls att oroa mig för!
Men mycket beror nog på att jag praktiskt taget alltid är hemma och att jag faktiskt aldrig varit utomlands förut! *fniss*
Detta kunde jag även märka på barnen...speciellt Theodor (då han kramade mig länge och väldigt mysigt) och Juliette (som tårarna sprutade på när jag skulle åka). =(
Emilia tog det med ro och gav mig några kramar och pussar och sen fortsatte hon med sitt, medans David inte ens behagade att komma och "vinka av mig".
Blev lite besviken med hade egentligen inte väntat mig något annat heller då han trots allt är tonåring och inte bryr sig på samma vis! =P
Klockan är nu nästan 19 och mitt tåg kom in för ca 20 min sen. Jag står mitt i centrala Stockholm och väntar på att syrran ska komma, hon messade och skrev att hon skulle bli lite sen! *asg*
Inget ovanligt när det gäller henne. Hon kan väl aldrig hålla en tid! *hahaha*
Så i väntan på att hon ska dyka upp står jag här, kollar på folk runt omkring mig samtidigt som jag känner mig väldigt bortkommen och uttittad.
Ja jag vet! Jag är inte det, men ändå! ;)
Har även ringt Tele2 för att koppla ur min telefonsvarare på mobilen, så jag slipper massa onödiga kostnader och så har jag fördrivit lite tid med att prata med mamma och älsklingen!
Jaja...kan knappt bärga mig förräns syrran kommer så jag slipper stå här...men hon kommer väl....så småningom....hoppas jag!
Nu är klockan riktigt mycket, nästan 23, och kvällens timmar sprang iväg väldigt fort!
Fick vänta nästan en timme på att syrran skulle komma, och sen blev det en god kaffe på Wayne's innan vi drog till Maxi, där jag köpte lite dricka och ett par leggins. För med min vanliga otur så gick mina sönder på vägen. Och jag har ingen lust att gå omkring och hålla fanskapet uppe hela tiden! *hahaha*
Egentligen ska vi lägga oss för att sova då vi måste gå upp vid 02.30 för att bli klara i tid! Men som vanligt så gör vi allt annat utom att just sova! *typiskt oss*
Så kvällen har gått åt till att packa om, färga ögonbryn och fransar samt målning av naglar. Som ni vet sen innan hann jag med ett blogg inlägg med! =P
Men jag kan villigt erkänna att jag nu är väldigt spänd, nervös och nyfiken på vart det bär av imorgon! Men vet också att jag får reda på det tids nog.
Nä...klockan drar iväg, så dags at få klart det sista och sen förhoppningsvis lite sömn innan det är dags att gå upp igen! =P
20 september 2011
*URK* Vad tidigt det är. Klockan är bara 3 och om en timme ska vi åka till flygplatsen! Känner verkligen av att vi bara sov typ 2 timmar, kroppen är trött och ögonen svider väldigt fint! =(
Men lika bra att göra det bästa av situationen och få klart packningen samt få på mig själv kläder och ansikte så vi kommer iväg i tid. Vore ju skittrist om vi missar flyget. Och vad jag fattat det som så tar bilresan till flygplatsen ca 1,5 timme! *pust*
Måste få i mig lite kaffe med då hela kroppen är iskall! Kan lova er att syrrans lägenhet inte har någon värme alls...så jag lider med henne under vinterhalvåret! *brrr*
Nu är vi framme på flygplatsen! Paris...here i come!!! *wiiieeee*
Känns så jävla kul! Jag har aldrig varit utomlands tidigare och min högsta dröm har varit att någon gång få åka till Paris!
Så älskade syster!!! TACK! Bättre födelsedagspresent kunde du inte ha gett mig! *love you*
Men nu ska vi se om vi hittar lite frukost i kafeterian, så vi slipper gå vrålhungriga! Det är ju trots allt bara ca 40min kvar tills flyget lyfter!
WOW!!!
Vilken känsla! Sitter i planet och har precis njutit av "take-off"! Helt underbart att känna hur de "gasar" på innan det sen lyfter och man ser marken försvinna inunder!
Jag som varit så nervös över att flyga...nu undrar jag varför!?!? *asg*
Man ser hur marken försvinner mer och mer, allting blir jätte smått och efter ett tag är man över molnen och allting ser ut som sockervadd! *mumma*
Så nu längtar jag massor efter att landa och få se en massa nya saker! Och förhoppnigsvis få uppleva en hel del nytt! *underbart*
Oj oj oj!
Vi är framme i Paris och landningen var jag inte riktigt beredd på. Den var rätt hård, och då starten var så fantastisk var jag inte riktigt beredd!
Ingen fara...men hoppade till lite när planet "slog" i marken! =P
Sitter i alla fall nu på en flygbuss in till själva Paris! Flygplatsen ligger en bit utanför, och efter en väldigt lång kö och väntetig så är vi äntligen på väg vidare!
Man ser väldigt mycket genom fönstret, men känner hur tröttheten kryper uppå mig....allting är så nytt och spännande så jag har lite svårt att slappna av!
Skulle verkligen vilja sova då jag nu redan varit vaken i ca 7,5 timme och dagen har MÅNGA timmar kvar! Men jag vill samtidigt inte missa någonting alls, så bättre att hålla sig vaken! =P
Men måste medge att jag inte riktigt fattar att jag är i Paris! Men förhoppningsvis ändras det framöver! Allting är i alla fall helt fantastiskt, dock har jag lite svårt för franskan, det är ett jätte fint språk men helt obegripligt för "lilla" mig! =)
Har hittills åkt igenom två tullar på väg in till Paris och nervositeten är hög nu. Inte gjorde det saken bättre att syrran kläckte att hon inte bokat hotell. Så hela resan startar med att gå och leta efter ett ledigt hotell med någorlunda bra priser.
Nu är det bara en halvtimme kvar av bussresan. Vilket gör att vi nu rest totalt i ca 7,5 timme.....ögonen svider rejält på mig nu!
Så jag hoppas vi hittar ett hotell snabbt så man får en chans att vila lite samt tvätta av sig lite efter resan! Och vore väldigt skönt att bli av med resväskan...den är lite otymplig att släpa på! =/
Och SEN kan vi bege oss ut på upptäcksfärd och nya äventyr! *me like*
AJ!!!
Mina fötter är ömma som fan! Vi har nu knallat runt i nedre delen av Paris i ca 3 timmar och letat efter ett ledigt hotell rum. Jag kan lova er att jag börjar ge upp hoppet om att vi kommer hitta något!
Det är verkligen fullbokat överallt och det enda som kanske kunde ha haft ett rum kostade minst 499Euro natten! *no way*
Så nu sitter vi i alla fall i en taxi på väg ut från den här cirkeln (som enligt syrran påminner om dyra Östermalm i Stockholm), i en förhoppning om att hamna någonstans där det finns lediga OCH billigare hotellrum! *hoppas*
Men jag har en känsla av att det kommer vara väldigt svårt att hitta ett rum då vi precis fått reda på att det är en stor modevecka här i Paris så det lär vara fullbokat överallt! *suck*
Jag hoppas verkligen på att det inte stämmer! Och jag hoppas att vi inte måste leta alldeles för länge till då jag nu är fruktansvärt trött med väldigt ömmande fötter och är hungrig som en varg då det nu har gått ca 12 timmar sen jag gick upp och det är ca 10 timmar sen vi åt någonting alls! *snyft*
HJÄLP!!!
Mina fötter går snart sönder! Taxi resan tog typ bara ca 20min, och vi har upptäckt att det är rätt billigt att åka taxi här, men har nu gått i lite mer än en timme till och det var verkligen så illa som jag misstänkte!
Det ÄR fullbokat överallt pga denna modeveckan!
För mig som är en extrem planeringsmänniska är detta en väldigt stressande och obekväm situation. Jag börjar bli nervös och rädslan av att behöva sova ute ger mig magvärk....dock tror jag tröttheten och hungern hjälper till rätt fint den med! =P
Något positivt har det varit hittills...och det är att taxin släppte oss nästan precis utanför Moulin Rouge....WOW!
Hade inte en tanke på att få se den byggnaden IRL! =)
YES!!! Och BLÄ!!!
Vi har äntligen hittat någonstans att sova!
Dock är det ett hotell som är stängt för renovering, men killen som jobbar där var snäll och sa att vi kunde sova där en natt, om vi vill, då det verkligen inte är beboligt.
Och då han var snäll och ringde lite kompisar som har hotell, men utan positivt resultat så nappade vi på detta.
Ett rum utan lås, handtag, gardiner och väldigt smutsigt. Inte nog med detta är det råttor och fullt av mögel och stinker fruktansvärt illa! *örk*
Jag gillar det inte, men bra mycket bättre än att sova ute i ett helt främmande land! =/
Så tack gode gud att det finns snälla människor! =)
Så nu ska vi gå och äta! *äntligen*
Tog bara 16 timmar....och medans vi äter skulle de städa lite i rummet! *längtar efter vila*
Tillbaka på hotellet....dock var det nära att vi blev av med sovplatsen då ägaren hade sagt att de inte kan hyra ut i det skicket det är i....så till en början skulle killen som jobbar där låta oss sova där gratis en natt, men det slutade med att ägaren kom tillbaka med massor av rengöringsmedel och städa rummet väldigt noggrant!
Så efter många om och men fick vi hyra rummet billigt, BÅDA nätterna, och de hade bäddat, skrubbat, tänt ljus, satt i ett lås samt hängt upp en filt för fönstret så vi slapp insyn! *underbart*
De gjorde verkligen det bästa av situationen, och just nu struntar jag i vilket bara jag får vila mina fötter och sova en liten stund!
Klockan är bara 21.30 och jag har bara sovit i knappt 2 timmar....men det är lika bra att vakna till och göra sig iordning. Vi ska ut på äventyr.....försöka hitta en pub, se oss omkring och sen festa lite.
Så bara att plåstra om fötterna och bita ihop!
Tillbaka på hotellet...själv.
Jag är inte lika mycket av en "festprinsessa" som syrran och efter några timmar på en pub och sen några väldigt tråkiga timmar på en sk nattklubb (inget dansgolv, halvdålig musik) så gav jagt upp och ville gå tillbaka!
Men det ville inte syrran, vilket jag kan förstå då hon hade fått två fransmän efter sig som hon tydligen var väldigt nyfiken på. =P
Så i väntan på att hon skulle åtminstonde följa mig tillbaka prackade en fransman på mig en orange ros, tackade dock nej flera gånger, han verkade bli förolämpad, men syrran hjälpte till (inte mig utan honom) så en ros rikare blev jag vare sig jag ville eller inte! *typiskt*
Inte nog med det så kurrar min mage otroligt mycket....är nu mer än 12 timmar sen vi åt något och då har jag ätit väldigt dåligt idag.
Meningen var en stund på puben, innan vi skulle kolla in nattklubben för att sen gå och käka ochn försöka komma isäng i någorlunda vettig tid för att ha många timmar på oss i morgon för att uppleva Paris.
Blir sällan som man tänker sig. Ingen mat i magen då klockan trots allt är 4 på morgonen och allting är stängt. Syrran gick tillbaka till nattklubben och själv kan jag inte sova....
21 september 2011
Klockan är nu 6 på morgonen och syrran kom precis tillbaka och sover som en stock. Själv ska jag försöka göra likadant...det behövs!
Men tror dock inte att det blir många timmar för upptäckt imorgon, och ingen tidig frukost, är ju sååå hungrig, för syrran lär sova ett par timmar! *suck*
9.00 bara och jag kan inte somna om! *suck*
Hotellet är svinkallt och jag fryser som en jävla gnu! Inte nog med det så rinner näsan och luftrören är mindre än ett jävla sugrör! *jobbigt*
Jag kan i alla fall påpeka att syrrans lägenhet är VARM om man jämför med det här rummet! *hahaha*
Kul som astmatiker och allergiker att sova i ett rum som stinker unket och är fullt av mögel! *not*
Så dags att gå ut och försöka bli av med besvären, och sen hoppas att syrran vaknar snart! *inte troligt*
Klockan är nu ca 11 och jag försöker få upp syrran.....jag är ju sååå jävla hungrig!
Och sen vill jag att vi ska göra oss i ordning för att åka iväg på upptäcksfärd! Vill se massor av Paris nu när man äntligen är här!
Men hon är lite svårväckt...
Tur jag kan sätta lite fart på henne när jag väl får upp henne då jag själv nästan är klar!
Och andas som folk kan jag göra igen! Så vilken jävla tur att jag inte lämnade astmamedicinen hemma! Trist dock att jag inte har några allergitabletter med mig! =/
Nu vaknade hon så dags att sätta lite fart....jag vill ha frukost!!!!
Frukosten avklarad och vi sitter nu på en buss mot Trocadero för att kolla in Eiffeltornet! Längtar massor!
Jag är riktigt nyfiken och spänd nu. Har fortfarande inte riktigt fattat att jag är i Paris trots alla skyltar och människor runt omkring mig. Men, jag tror att det kommer bli mer verkligt när jag väl ser Eiffektornet! =D
Sitter nu på en buss tillbaka till "vårt område".
Mina fötter är tröttare än på väldigt länge och det beror på att vi har gått och stått extremt mycket!
Men det spelar ingen roll just nu....för WOW!
Vilken känsla det var att komma över vägen och se Eiffeltornet rakt framför mig!
Jag är här...i Paris! *wiiieee*
Så självklart började vi vår upptäcksfärd med att ta en promenad sista biten till tornet och köpte biljetter för att åka upp.
Väl uppe så fotograferade vi alla byggnader samt att vi kollade i kikarna så man fick se det på lite mer nära håll!
Så jävla underbart!
Utsikten var fantastisk och känslan av att stå där uppe och se ner på alla små byggnader och se praktiskt taget hela Paris går inte att beskriva med ord!
Ville helst inte gå därifrån, men var samtidigt väldigt nyfiken på souvenirshopen så vi gick in där och blev kvar rätt länge....det fanns en hel del att titta på samt att jag hade lite svårt att välja presenter till familjen.
Men efter ett tag så hittade jag några små, som jag faktiskt tror att de kommer att gilla! =)
Väl ute från tornet så satte vi oss på en bänk och kollade ut över trafiken och syrran kläcker att det inte verkar vara så långt till Louvren, och att vi borde ta en promenad dit.
Så det gör vi en promenad, som hon tippade skulle ta max 20 min, blev en promenad på minst 2 timmar!!!
Så hahahaha....vad fel hon hade! =P
Men det tog nog lite längre då vi fotograferade en hel del på vägen, men det tog nog inte så mycket extra tid!
Men fram kom vi till slut...och efter vägen fick vi se massa fina byggnader som hus, tour-bussar, bilar, palatset och andra sevärdheter!
Och vi hade tur att Louvren var öppet och inte allt för dyrt så vi gick in, kollade en del tavlor, dock inte många men vi var bara tvugna att kolla in Mona Lisa! *me like*
Vilken konstig känsla att se den IRL efter filmer och böcker!
Det var riktigt underbart samtidigt som man blev lite besviken och snopen över att den är så liten! *fniss*
Men jag har sett den och det betyder väldigt mycket! Samtidigt som det känns mäktigt att jag har upplevt allt detta på bara en dag! *love it*
Så trots trasiga fötter så vill jag inte byta bort den här dagen emot någonting alls!
Men längtar efter att komma tillbaka till området så vi kan äta, det är nu mer än 8 timmar sen sista gången, så magen kurrar fint!
Kvällen är här, dock senare än vi hade räknat med, men vi är i alla fall tillbaka på hotellrummet mätta och belåtna, samt att jag har fått leka fotograf lite till. =D
Vi åt direkt när vi kom tillbaka och efter maten gick vi lite till för att kolla området, fotografera Moulin Rouge (på kvällen) i sin fulla prakt! Samt att jag var tvungen att fotogradera strippklubbar, sex-butiker och framkrikes matbutik! *fniss*
Och på väg tillbaka till hotellrummet så köpte vi crepes! *slurp*
Syrran åt med nutella, banan och kokos och själv valde jag en med bara nutella!
Jävlar vad gott det var!
Precis som det mesta vi ätit här. Kan inte jämföras med maten hemma i Sverige! *trist*
Men nu börjar det bli dags att packa det sista och försöka få lite sömn innan klockan ringer vid halv 5 imorgon bitti....
Känns konstigt att dagen redan är slut, men samtidigt har vi hunnit med mycket mer än jag trodde! Men jag kan lova er att det finns så himla mycket mer att se!
Men bästa sättet att uppleva Paris på kort tid är nog att ha mer pengar så man kan anlita en guide eller ta taxi hela tiden och bara åka till alla sevärdheter för att kolla och fotografera...för jag lovar er att man hinner mycket, mycket mer än vad vi gjorde då vi "slösade" så himla mycket tid på att gå...gå...och gå ännu mer! *suck*
Nä...klockan springer iväg rätt fort...jag ska ta och fixa det sista och sen peppra mig med astma medicin och hoppas att jag överlever natten! =P
Men killarna på det här hotellet har verkligen försökt att göra vår vistelse så bra som möjligt! De började ju med att ge oss ett ställe att sova på, och städade ur det så gott de kunde samt tände ljus för att få det mer mysigt (samt att det inte fanns någon lampa inne på toaletten).
Sen bar han upp våra väskor första dagen och nu när vi kom tillbaka nu ikväll, hade de köpt ny lampa, ett bord, nya gardiner och sängkläder samt städat och bäddat rent! *så gulligt av dem*
Han ska även ringa och boka en taxi åt oss till klockan halv 6 imorgon bitti...det tycker jag är jätte bra och snällt då vi slipper stressa med att leta efter det...speciellt då Paris verkar leva som mest mellan kl 13-18 och sen mellan kl 02-05...sen är det rätt dött....ja, bortsett fram nattklubbarna som har öppet till 11 på förmiddagen! =P
22 september 2011
*URK*
Klockan är alldeles för lite och jag känner verkligen av att jag har sovit fruktansvärt lite de sista dagarna. Men det är bara att bita ihop och packa ner det allra sista och få oss klara för om ca 40min ska vår taxi komma och köra oss till flygbussen...sen är vi på väg hem igen!
Så dags att sluta skriva och göra lite nytta! =P
Men först:
GRATTIS till mig!
Saknar att vara hemma, se gratulationer på fejjan och självklart sms och samtal! Känner mig lite ensam....inte ens syrran har sagt grattis ännu! =S
Men det kommer.....säkert.....sen! =P
Sitter nu på bussen på väg mot flygplatsen!
Hehe...stackars kille på hotellet....han hade råkat säga halv 7 till taxin så han var snäll och körde oss till flygbussen....och inte fick vi betala bensin eller någonting alls! *sjysst*
Sen när vi stod och väntade på taxin (från början) så gick det förbi 3 väldigt fulla och högljudda killar, så killen på hotellet kommer ner rusandes och frågar om det är några problem. Han trodde de bråkade med oss!
Det kan man verkligen kalla omtänksamhet! =)
Så...om ca 3 timmar sitter vi på flyget!
Jag börjar få lite hemlängtan nu, kan knappt bärga mig tills jag är hemma och kan krama om mina barn och min make! *love my family*
Sitter nu på en restaurang på flygplatsen med kaffe och frukost! Jätte god baguette med jätte god skinka och ost på! Kan lova er att den här frukosten sitter finfint i min mage!
Pinsamt värre känner jag!
Syrran berättade precis att killar köper rosor till tjejer i Frankrike för att flörta....istället för vanligt flörtande som vi kör med hemma...så visar de intresse genom att köpa ros till tjejen....jösses vad jag önskar att syrran lät bli att tvinga på mig den där förbannade rosen!
Kul som minne, men ändå pinsamt...att man inte visste om det! =S
Är nu ca 2 timmar kvar tills flyget går, men då de har ett annat system här än hemma så kommer större delen gå åt till att stå i kö för att komma till gaten.
Men först blir det en bakelse och en cigg!
Grattis från syrran till mig! *där kom det* =P
Sitter äntligen på planet! bara en timme försenat. Vet inte riktigt vad som hände, men det fanns inte ett plan i närheten när det skulle avgå,,,så vi fick stå ute och vänta i ca en timme på att det skulle komma in ett plan, sen skulle ju alla väskor lastas av och på samt alla passagerare komma av innan vi fick gå på.
Och folk klagar på Sj! =P
När jag åkte i måndags var mitt tåg t.om för tidigt...med hela 5 minuter! *hahaha*
Men nu är vi i alla fall på väg och om ca 2 timmar landar vi i Stockholm! På svensk mark och jag är några steg närmare min familj!
Nu ska jag försöka vila lite...känns hårt efter dessa dagar..,syrran sover redan....med en "filt" överdragen över sig! *asg*
Back in Sweden!!!
Flygturen gick lite snabbare idag, men däremot var den lite skakigare. Men inte farligt så man blev nervös. Men det positiva var att landningen var desto smidigare! =)
Så jag tror jag fått känna på lite av varje under den här resan! *gött det*
Så nu ska vi invänta skjutsen och sen blir det raka spåret till syrran för att packa om och sen åka vidare emot Karlstad! *gött*
Hemma hos syrran nu....blev äcklig McDonalds mat på vägen dit. Mat är det och jag åt den mer än gärna, men jag gillar det inte längre.
Men hellre den maten är att gå hungrig...för DET har jag fått nog av efter de sista dagarna! =P
Så medans syrran packar om och går på toa så ska jag ta min väska och mina andra skor,...och så skriver jag ju lite....måste ju hålla mig och er uppdaterade! =)
Klockan är nu 14.30 och vi är på macken. Har precis köpt cigg och dricka till resan och väntar nu på att syrran ska bli klar med påfyllning av luft i däcken, påfyllning av olja och spolarvätska samt byte av vindrutetorkarna.....
Det verkar inte gå alls som hon vill! =P
ÄNTLIGEN är vi på väg ut ur Stockholm, tog bara lite mer än en timme. Vindrutetorkarna ville inte göra som syrran ville. Och trots 6 olika människor (varav 4 killar/män) så fungerade det inte att byta de där jävla vindrutetorkarna!
Själv tycker jag det är skrattretande och komiskt, men syrran är på skitdåligt humör och vill bara ut ur stan.
Mest irriterad är hon nog över att det tog sådan tid och hon är rädd för att hamna mitt i rusningstrafiken! *lider med henne*
Men trots att jag tycker synd om henne kan jag inte låta bli att skratta inombords! *asg*
Men nu är vi i alla fall på väg och snart är jag hemma hos min älskade familj! "Bara" 4 timmar kvar! =P
Även om det har varit troligt skönt och roligt att komma hemifrån så saknar jag min älskade familj och det är ALLTID skönt att komma hem!
Borta bra men hemma bäst! det stämmer riktigt bra! =)
Det är nu bara 5,8 mil kvar till Örebro, så ca 15 mil kvar hem! *gött*
Insåg också precis att jag totalt rest ca 19 timmar, sovit endast 13 timmar av alla 84 timmar eller liknande! Inte konstigt att jag känner mig mer död än levandes! =P
Och jag förstår desto mer nu varför redbullen smakade så otroligt gott idag! =D
Men men...nu är jag snart hemma!
Och min resedagbok är slut för den här gången. Och antagligen dröjer det väldigt länge innan det kommer någon ny....det är ju inte direkt så att jag har för vana att resa speciellt mycket! =P
Jag hoppas också att ni har överseende med att det blev så mycket text och inga bilder. Men tog ca 300 bilder och kan ine välja några enstaka favoriter! *suck*
Så istället får ni länkar till albumen på facebook....och albumen från Paris är offentliga så alla ska kunna se dem. *hoppas det fungerar*
Paris 2011https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150310170914862.349823.758999861&type=1
.
Paris 2011, del 2https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150310183534862.349824.758999861&type=1
.
Paris 2011, del 3https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150310223544862.349838.758999861&type=1
.
Och skulle det vara så att ni får några problem med att se bilder så skicka en kommentar så gör jag ett inlägg med bara bilder i så fall!
Alla ska ju få se dem....som vill! =)
*Over and out*

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback