Usch och fy!


Jag har verkligen blivit jätte dålig på att blogga. För det mesta tänker jag på det, men sen struntar jag bara i det då jag hittar massa annat att göra istället! *suck*
Lovade en av mina bästa väninnor att skriva ett inlägg under helgen som var...men som vanligt så blev det inget med den saken så tänkte i alla fall försöka få ihop ett inlägg om den sista tiden idag.
Delvis då det hänt en del men även då jag har lite tid över och just för stunden känner mig lite pigg!
Så njut av läsningen nu då man aldrig vet hur lång tid det tar tills nästa gång! =P
Jaja....var ska jag börja då?
Kan ju börja berätta om min sluta röka grej. Det har nu gått två veckor sen jag slutade med cigg, och det har gått rätt bra men samtidigt varit väldigt jobbigt och frustrerande vid många tillfällen!
Har väl trillat dit några gånger och tiggt till mig några bloss av vänner/arbetskompisar, men på det hela har jag varit nästan helt rökfri.
Detta känner jag redan nu att det inte hade varit möjligt om det inte vore för underbara Annelie och tabletterna som hjälper till att ta bort topparna av begäret.
Dock får jag en del av biverkningarna så som sömnrubbningar, illamående och magvärk samt huvudvärk och lite deprimerad mellan varven. Men dessa biverkningar har varit relativt lätta att hantera då jag vet att det är för en god sak!
Dock så ändrades nu mina planer igår då jag fick ett viktigt brev med posten. Och när vi hade läst alla papper och tagit in all information så insåg vi att Zyban tabletterna kan ställa till det. Delvis pga de andra biverkningarna som verkligen kan ställa till det för mig.
Och då läkarna i Torsby vill ha en läkemedelsförteckning från min läkare på vilka mediciner jag äter så kan jag ej få med dessa tabletter då de ej är utskrivna till mig.
Och skulle något hända under op så kan detta ställa till problem...så jag och maken pratade och tog beslutet att jag skulle sluta med tabletterna nu, för att ta det säkra före det osäkra.
Tyvärr har jag inte ätit dem tillräckligt länge för att klara av att hantera rökbegäret utan och detta gör att jag nu lägger ner hela sluta röka grejen tills efter op, då det är meningen att jag ska börja med tabletterna igen och med andra ord börja om. Tack gode gud har jag så pass mycket tabletter kvar att jag fortfarande har en stor chans att bli helt rökfri innan de tar slut!
Men nu innebär inte detta att jag tänker gå tillbaka till gamla vanor och röka "som innan", utan jag har satt upp regler för mig själv som ska underlätta för att hålla ett lågt rök intag.
Till att börja med är det INGEn rökning inne (under fläkten) och jag ska dra på varje bloss så länge som möjligt med hjälp av tuggummin och nikotinspray (som jag använt de sista 2 veckorna). Och min förhoppning ligger i att jag kan stanna på ca 5 cigg per dag...men absolut inte över 10. Och meningen är att jag ska dra ner mer och mer under tiden som återstår för att underlätta för ett nytt rökstopp efter op!
Igår märkte jag att många har väldigt svårt för detta och inte förstår varför jag ger upp...inte för att jag nu ger upp utan jag får bara kömpa själkv och mycket hårdare.
Men med allt som är på g och så så inser jag även mina begränsningar och tänker inte stressa sönder mig själv.
Så detta är ett val som jag har gjort med samråd av min make, då hans åsikt trots allt är den som betyder mest! Och vi valde detta för att vi inte vill ta några risker OM det blir komplikationer under op....detta är något man inte vet i förväg.
Och jag har äöven kollat upp med min op-läkare och då fått reda på att riskerna för sämre sårläkning mm inte är så farlig..utan bara 1% större risk för rökare. Och eftersom jag nästan slutat och dragit ner så är det bättre än hur det var för en månad sen!
Nog pratat om rökningen nu!
Och återgår tlll det där brevet....som ni kanske redan har förstått så innehöll brevet tid för inskrivning/provtagning mm inför en inläggning för op.
Och jag ska nu börja med min flytperiod imorgon! Så idag är det sista dagen jag får äta någon fast föda alls! *suck*
Så nu har jag i alla fall laddat upp med lite shaker mm....men kan lova er att jag behöver mycket mer...har ju trots allt bara 95 portioner och ska äta i lite mer än 3,5 vecka framåt!
Jag fasar för denna lcd kost då jag jobbar fruktansvärt mycket, sover dåligt, har en förkylning i kroppen. Risken är nog stor att jag inte pallar trycket! Men jag är envis och tänker göra mitt bästa och ger inte upp i första taget! Och i allra värsta fall får jag avsluta min praktik eller se om min läkare kan sjukskriva mig. Men men....det är inget jag funderar mycket över, utan får ta det som det kommer....och så märker vi hur det går!
Dock hoppas jag att min familj inser vad jag gett mig in på och att de nu faktiskt börjar stötta mig ordentligt. För innan har jag inte riktigt känt av det stödet som jag skulle behöva. Men nu behöver jag känna att jag har folk som faktiskt bryr sig och stöttar. Att de finns här och avlastar mig när jag själv inte orkar mer!
Så nu får man verkligen testa om man egentligen har några vänner som är verkliga vänner! =)
Så för att ge er den sista informationen nu så är det i alla fall dags att åka tillbaka till Torsby på måndag för inskrivning. Sen ska jag läggas in den 2 april för min efterlängtade Gastric By Pass operation!
Jag har de sista dagarna känt mig väldigt nervös och nedstämd över den kommande op...och verkligen funderat på om jag inte valt fel. Men någonstans inom mig vet jag att detta är det rätta. Men rädslan för allt som kommer efter är stor och påtryckande. Och jag hoppas min familj förstår vad jag känner och är rädd för....då jag har försökt förklara på ett lätt sätt. Men men...antar att det märks när tiden kommer....och om inte så kanske jag får lära mig att klara av allting ensam!
Jaha ni....vad ska jag skriva om nu då?
Kort om nutiden så är jag hemma sjuk från jobbet....har yrsel och illamående och känner mig fruktansvärt matt! Tror inte jag är smitt-sjuk, men känner att jag kommer ramla ihop om jag anstränger mig för mycket. Så vilar tills jag mår bra och hoppas jag kan återvända till jobbet snart!
Älsklingen är också sjuk, han har haft feber, svettningar och frossa. han börjar må bättre och jag hoppas han blir frisk och stark snmart så han kan komplettera upp mig när tröttheten kommer på lcd dieten snart! =)
Lillan är också jätte sjuk....hon har haft relativt hög feber sen i torsdags, den blir varken sämre eller bättre och det är väldigt svårt att få henne att äta och dricka. Lite ägg, någon tugga på mat, någon festis och någon godisbit. But thats it!
Börjar bli orolig och får nog ringa läkaren om det inte är bättre under morgondagen! Det är ju inte ens en månad sen hon var hemma och sjuk med feber och då var det ett virus, så inget kunde vi få som botar utan det var bara att vänta ut.
Jag hoppas verkligen de mår bättre snart! Älskar min familj och vill att de ska ha det så bra det bara går!
Nä...vet inte om jag har så mycket mer att skriva.....ska se om någon av mina två bästa väninnor vågar sig hit på en (eller 3) vaniljlatte idag! Jag hoppas det då det sen kommer dröja vääääääldigt länge innan jag kan dricka det igen. Och det är sååååå gott! =P
Hur har ni alla haft det sista tiden då? Något ni vill dela med er av?
Nä...avslsutar detta, lä'gger in bilder och publicerar....snart blir det så mycket att ingen kommer orka läsa skiten! ;)

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback