đŸ«Choklad cupcakes med vit chokladfrostingđŸ«

Förra veckan hittade jag ett recept pĂ„ en annan blogg. Men det som fick mig att fastna för det var inte sjĂ€lva receptet i sig utan de Ă€tbara muffinsformarna hon hade bakat dem i.  SĂ„ har letat pĂ„ de tvĂ„ nĂ€rnaste butikerna vid mig...tyvĂ€rr fanns de inte. 😱
 
Men dÄ jag tyckte dessa cupcakes sÄg riktigt smarriga, saftiga och chokladiga ut, och jag redan hade handlat de saknade ingredienserna, sÄ tÀnkte jag att detta mÄste jag prova! 
MEN i vanliga trĂ„kiga muffinsformar dĂ„! 😆
 
Vi har ju dÄ sjÀlvklart haft provsmakning hÀr hemma, just för att det Àr ett nytt recept och för att jag var lite rÀdd för att bara baka dessa och bjuda gÀster pÄ, och de var goda...inte sÄ hÀr WOW, men okey.
Frostingen var sÄ dÀr, ingen av oss i familjen gillar frosting egentligen. SjÀlva cupcaken var lagon saftig men för att vara en choklad cupcake sÄ saknades den dÀr riktiga chokladsmaken...tyvÀrr. 
SÄ hade nog lite störrw förvÀntningar pÄ den. 
Men vi betygsatte dem pÄ en 1-5 skala (dÀr 1 Àr sÀmst dÄ) och vÄrt snitt betyg blev 3 kakor av 5 möjliga.
đŸ«đŸ«đŸ«
 
SĂ„ hĂ€r nedanför fĂ„r ni recept och bild ifall ni skulle vilja testa det sjĂ€lva. 😉 
 
Cupcakes:
2dl mjöl 
1dl kakao
2dl socker
1tsk bikarbonat
0,5tsk bakpulver 
0,5tsk salt
2tsk vaniljsocker
1 Àgg
1dl naturell yoghurt/filmjölk
1dl kaffe eller mjölk/vatten
2msk olja
 
Frosting:
 
100g cream cheese
1dl florsocker 
50g vit choklad 
1,5dl vispgrÀdde
 
Gör sÄ hÀr:
01. SÀtt ugnen pÄ 175 grader.
02. Sikta ner alla torra ingredienser i en skÄl.
03. TillsÀtt kaffe, fil, Àgg och olja. Vispa samman för
       hand i 2-3min, tills smeten Àr slÀt och klumpfri.
04. StÀll muffinsformar pÄ en plÄt och fyll dem till drygt
       hÀlften.
05. GrÀdda i mitten av ugnen ca 20min. LÄt dem sen
       svalna pÄ galler.
06. Dags för frostingen sÄ snÀlt chokladen över ett
       vattenbad och lÄt den sen svalna.
07. Blanda chokladen med cream cheese och
       florsocker.
08. Vispa grÀdden. VÀnd försiktigt ihop med 
       chokladsmeten.
09.    HÀll i spritspÄse med tyll och lÄt stÄ i kylen.
10. NÀr muffinsen svalnat spritsas frostingen pÄ. 
       Avsluta eventuellt med lite riven mörk choklad pÄ
       toppen.
"Smaklig fikastund!"
 
 

Permalink AllmÀnt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lisbeth Falk

Prova med lite mer choklad, sÄg sÄ smarrigt ut. =) <3

Svar: Hade ÀndÄ i extra choklad. Det var smarrigt...men med tanke pÄ utseendet pÄ dem sÄ trodde jag det skulle vara skarpare chokladsmak :-)
Cinderellamum


Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback