Söndagslunch!

Ja vad ska man säga om dagens meny?
Ätbar...annorlunda...ja det kanske passar. Var ingen (förutom svärmor) som tyckte maten var god. Okey men inte wow! 
Det var i alla fall någon form av gryta med lövbiff, som jag hittade på FB för ett par månader sen. Skulle kunna testa den igen, men då med mindre mängd av de olika löksorterna.
 
Recept på:
Lövbiffgryta
Strimla lövbiffen, häll på soja, pressa vitlök (ska vara bra drag med vitlökssmak), paprikakrydda och svartpeppar.
Låt ligga i marinaden ett dygn i kylskåpet.
 
Stek sen köttet, tillsammans med purjolök och låt puttra med grädde. Servera med ris!
 
Söndagens efterrätt bestod av en kolakladdkaka à Nina. Jag ville ha choklad i också. Detta är ett recept jag också hittade på FB för ett par månader sen så helt nytt här hemma.
Konstig och annorlunda smak samt konsistens. Ätbar men inte speciellt smarrig. Själva föredrar vi vanlig hederlig kladdkaka! 😉
 
Recept på:
Kolakladdkaka
150g smör
1 burk karamelliserad mjölk
1,5dl socker 
1,5krm salt
2,5dl vetemjöl
3 ägg
 
P.S: Vill man ha denna som min ser ut så häller man ungefär halva smeten i formen, vispar sen i 3-4msk kakao i andra halvan för att sen hälla ner det i formen. Blir då typ marmorerad kladdkaka. *fniss*
 
Smält smöret.
Vispa samman karamelliserad mjölk, socker, salt, smör och mjöl till en slät smet.
Tillsätt äggen och vispa ordentligt.
Smöra och bröa formen, häll i smeten och grädda i mitten av ungen, 175 grader i ca 20-25min.
Servera med vispad grädde eller vad ni tycker är gott att ha till. 😀
 
Ja. Det var dagens meny. Vet ärligt talat inte om vi kommer göra detta fler gånger. Men vi hade allt hemma så varför inte prova något nytt!? 😉
Ibland är det skönt att bryta de gamla mönstrena och göra något annorlunda. Är annars så lätt att fastna i "gamla" vanor och svårt ibland när fantasin tryter.
Men nu har vi gjort det så nu kanske man står ut med den "gamla tråkiga" matsedeln ett tag igen! 😂😂😂
 
Svärmor har precis gått hem så eftersom flickorna är borta och killarna i familjen sitter vid sina datorer så ska jag fasiken se någon gammal film och bara ta det lugnt en stund. Tror det kan behövas då jag fortfarande känner mig lila trött trots mat och mer kaffe. 
Ciao! 👄 
 

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lisbeth Falk

Vad synd att maten och kakan inte smakade så bra. Jag har ett recept på strimlad lövbiff i sås som du kan försöka göra. Tror du minns den sen du bodde hemma. <3 <3 <3

Svar: Det är okey. De var inte äckliga...men inte så goda som de verkade.
Fast det är ju en smaksak också. De som delade recepten tyckte det var svingott. 😂
Cinderellamum

Postat av: Lisbeth Falk

Smaken är som baken delad vilket är tur. =) <3 <3

Svar: Yes :-)
Cinderellamum


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback