Kyckling i ugn (Allt-i-ett) (4port)

Denna maträtt gjorde jag i lördags. Till och med barnen åt den TROTS alla varma grönsaker och rotfrukter. Men de är så stora så de kam faktiskt peta bort sådant som de inte gillar. 😂

Ingredienser:
1kg kycklingklubbor
600g fast potatis
2 röd lök
3 morötter
400g rotselleri
1 purjolök
1 citron

Marinad:
1 tsk rivet citronskal
2 msk pressad citronsaft
2 msk olja
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 tsk rosmarin
1 msk soja

Fetaostkräm:
150g fetaost
4dl turkisk matyoghurt
1 msk citronsaft
2 krm svartpeppar
1 msk olja
1 krm salt

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Blanda marinaden i en skål.
3. Vänd ner kycklingen så att alla bitar får
marinad på sig.
4. Skala potatis, morot, rotselleri, lök och
purjo. Skär i bitar. Lägg i en smord
ugnsform, med olja i botten, blanda
med salt och peppar.
5. Riv citronskal och pressa saft till
marinad och fetaostkräm. Dela
citronen i grova bitar och lägg i
ugnsformen.
6. Fördela kycklingbitarna över
grönsakerna.
7. Pensla över resterande marinad över
alltihopa.
8. Stek i mitten av ugnen 40-50min, tills
potatisen är mjuk och kycklingen fått
färg. Täck med folie om kycklingen
börjar brännas.
9. Gör fetaostkrämen:
Mosa osten i en skål, blanda ner
yoghurt, citronsaft och smaka av med
salt och peppar.

TIPS! Då jag råkade köpa kålrot (först) istället för rotselleri så fick denna åka med in. Sen slängde jag även i röd paprika, palsternacka och sötpotatis (då jag ville att familjen skulle smaka på den). Så kort och gott kan ni välja vilka rotfrukter och sånt ni själva vill ha! 😃

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback